Autovrije wijk, een gewaagd experiment

Utrecht is al niet de auto vriendelijkste van ons land en dat kan ook niet. Zeker niet in de middeleeuwse binnenstad met al zijn nauwe straatjes en steegjes. Er heeft daar toch al teveel moeten wijken voor de verkeersontwilkeling.

Het stadsbestuur denkt eraan om in de hele stad betaald parkeren in te voeren, het levert nogal wat spanning op onder de bewoners.

En nu worden plannen gemaakt voor een autovrije wijk. De strook langs het Merwedekanaal waar vroeger bedrijven als Coöp stonden en hoertjes hun ‘afwerkplek’ hadden gaat woonwijk worden. Of liever, een stadswijk met allerlei voorzieningen als supermarkten, scholen, horeca, een sporthal en een gezondheidscentrum. Met andere woorden, je hoeft de wijk niet meer uit. Die supermarkten en andere te bevoorraden bedrijven zitten wel aan de rand omdat ze aan hun achterkant bevoorraad kunnen worden. Aan de rand krijgt de bewoner een eigen pakjesloket zodat bestellen bij Bol.com et cetera mogelijk blijft. Hulpdiensten kunnen in geval van nood gebruik maken van de fietspaden.

Het zal nog wel even duren voor de wijk er echt staat. En daarna zal het wel even duren voor iedereen gewend is. Op de tekentafel ziet het er leuk uit, de praktijk zal wel wijzen op de onvoorziene onvermijdelijke knelpunten.

De art impression heb ik uit het NRC van vandaag gehaald.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.