Veranderende binnensteden

Het gemiddelde huishouden gaat er volgend jaar zo’n € 800 aan koopkracht op vooruit begrijp ik. Dat wordt dus winkelen, beste mensen! Lekker geld uitgeven om de economie een impuls te geven. Maar dan wel meer en meer via internet. Niets nieuws, dat doen we al enige tijd. Vijf van de zes grotere cadeaus kochten we hier deze Kerst online, de pakketjes werden keurig op tijd geleverd. We zijn beslist niet de enigen, DHL en PostNL rijden hier af en aan.

Alleen al deze week is uitstel van betaling verleend aan de schoenenzaken van MacIntosch, V&D en drogist DA. Bij DA gaat het vooralsnog niet om de franchisers maar die worden beslist niet sterker als hun organisatie omvalt. Het zijn niet de eerste bedrijven die hun winkel moeten sluiten, ze zullen ook niet de laatste zijn. Leegstand in de binnensteden en dorpscentra is het gevolg. Nu al zie je veel leegstaande panden of, beter voor het gezicht, etalages die door anderen gevuld worden om die leegstand te maskeren. Het ziet ernaar uit dat het oude vertrouwde winkelconcept zijn beste tijd nu echt gehad heeft. Teveel kosten, teveel ruimte, teveel personeel. En daarom verslagen door de vooruitgang.

Geen houden aan lijkt de geschiedenis te leren. Vooruitgang is niet te stoppen weten de ouderen die in de kolenmijnen, de textielindustrie gewerkt hebben. De lantaarnaansteker heeft zijn werk gedaan net zoals de lijnslager, de koetsier en de stadsomroeper.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.