Des ambtenaars wegen #SVB

Ik had weer eens een kleine botsing met de ondoordachte regelgeving. Een navordering, de toeslag op mijn oudedagsvoorziening was niet goed berekend zegt de Sociale verzekeringsbank. Ik begreep dat niet meteen, het gaat dan om het inkomen uit arbeid van mijn echtgenote en de letterlijke vraag wat haar maandsalaris is heb ik beantwoord inclusief het inzenden van een loonstrookje als bewijs.
Nu is zij ongetwijfeld niet de enige die naast de overeengekomen vergoeding per uur op voorwaarde dat de eigen en/ of bedrijfsprestatie goed was een bonus toegekend krijgt. En dat gebeurde. Bovendien kreeg ze een loonsverhoging in verband met de inflatiecorrectie. Mijn opgave was daardoor niet juist en ik kreeg een navordering. Dat zal best terecht zijn en ik heb er dan ook geen moeite mee. Maar waarom vraag je naar een maandsalaris als je in feite iedere maand wil weten wat het bruto inkomen van de partner is? Daar komt bij dat de SVB die info van de belastingdienst ontvangt en dus helemaal niets hoeft te vragen. En waarom schrijf je dan vervolgens niet in woorden die er niet van uitgaan dat je als klant niet de letterlijke teksten van de regeling kent wat eraan schort!
Enfin, ik begrijp het nu en heb inmiddels de schuld vereffend.
Dat had nog wat voeten in de aarde. Omdat ik verduidelijking van de vordering wilde belde ik dinsdag het door de behandelend ambtenaar genoemde doorkiesnummer in Utrecht. Tot mijn stomme verbazing kwam ik bij de Leidse vestiging terecht waar een alleraardigste dame mij slechts kon melden dat ze mij niet kon helpen. Ik kon het niet nalaten gisteren aan de man die mijn zaak in behandeling heeft te vragen hoe zoiets nu kan. Hij kon slechts aangeven dat hem ook wel eens vragen bereikten over cases die elders in behandeling zijn.
‘ Het ligt aan de telefoon!’, was zijn onbevredigend antwoord. Want, nog afgezien van het feit dat je een geprogrammeerd apparaat nooit kan beschuldigen van het uitvoeren van de opgegeven taak, er is ook hier niet goed nagedacht.
Kun je door omstandigheden de cliënt niet direct helpen, breng hem dan niet bij iemand die zelfs niet weet dat hij bij je kan komen, laat staan met een oplossing kan komen! Maar goed, ze zullen er wel voor gestudeerd hebben. Mijn ambtenaar zegt in ieder geval de opmerking begrepen te hebben en de klacht door te spelen. Ik moet daar dan maar op vertrouwen!

2 Comments

  1. Des ambtenaars wegen zijn ondoorgrondelijk 😉 Er schort duidelijk wat aan de ambtenarenadministratie en niet alleen bij jullie *zucht*. Mja waarom makkelijk maken als ‘t ook moeilijk kan… lol…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.