Merk en dealer

Ik hoorde een heel vreemd verhaal van een vriend. De details zal ik je besparen maar het gaat om een auto van recent bouwjaar die in het buitenland via een brandend lampje aangeeft dat er een motorprobleem is. Auto’s kunnen dat. Maar ze geven niet aan wat eraan scheelt, daarvoor moet je naar de dealer die de storing via zijn computer binnenhaalt. Universele garagebedrijven kunnen beperkt inlezen op die systemen. De dealer heeft dus een belangrijke voorsprong. Maar goed, het verhaal speelt zich af in het buitenland. De plaatselijke dealer heeft kennelijk zijn handen vol aan de lokale klanten. “Over veertien dagen kunnen we u helpen.” Maar zolang kun en wil je niet wachten. Volgende stadje, zelfde verhaal maar met nog wat extra dagen. Dan maar op hoop van zegen kiezen voor  een versnelde terugreis. Het is je niet gegund, de problemen worden groter, te groot. Uiteindelijk gekozen voor vervangend vervoer en repatriëring van de auto, een keuze die ook weer voor tal van problemen zorgt. 

De noodzakelijke reparatie kost € 190, uitvoering geschat maximaal een uurtje. Ik denk dat je dan onvoldoende invloed hebt op de presentatie van je dealernet. Of, ik wil het niet geloven, je klant gewoon laat barsten als de auto eenmaal verkocht is.

Dat de dealer werk voor de eigen klant voorrang heeft kan ik nog een beetje begrijpen maar als toerist bedenk je je nog wel even voor je weer voor dat vakantieland kiest.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.