Nieuwe accu

Ik geniet van mijn fiets met trapondersteuning. Zonder steun zou ik niet ver meer komen, met ben ik vandaag door de 8000 kilometergrens gegaan. Afgelopen weekend een kleine zeventig, gisteren en vandaag ruim zeventig.

Vorige week kreeg ik de door mij bestelde nieuwe accu, 14,5 ampère, goed voor 80 tot 120 kilometertjes. Die marge heeft betrekking op de ondersteuning die ik vraag en wordt mede bepaald door wind en terrein. De oude van 11 ampère was redelijk verzwakt en meer dan veertig kilometer durfde ik er niet mee aan.

In het weekend was het spannend, zondag kreeg ik al snel het sein dat er niet veel meer in de accu zat. Nieuw maar of hij ook werkelijk helemaal vol was betwijfel ik. Kan net zo goed voor 80% geweest zijn. Ik haalde uiteindelijk bijna de eindstreep, de laatste 300 meter moest ik op eigen kracht en dat is door het extra gewicht best zwaar.

Eenmaal thuis heb ik de accu meteen aan de oplader gelegd dus maandag kon ik weer op pad. Gezien de meterstand zal ik nu op ergens tussen de 80 en 90 kilometer uitkomen en dat is alleszins acceptabel.

Er was wel nog een ander probleem, de accu zat zo vast dat ik hem niet kon losmaken. Omdat ik niet precies wist waar het knelde durfde ik niet teveel kracht te zetten. Mijn zwager, thuis in de fietsenhandel, trok hem vlot. Het bleek een soort slede te zijn en met een smeermiddel was het snel opgelost.

Omdat ik ook de oude accu nog heb kan ik zo nodig met twee volle op pad en dus ruim honderd kilometer aan. Dat betekent ook voor de toekomst weer veel fietsplezier.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.