Dat mochten we niet zeggen, Sinterklaas en Zwarte Piet, allebei bestaan ze niet. Het mocht dan waar zijn, de kleintjes mochten niet van hun geloof afvallen. Dit weekeinde laaide de jaarlijkse discussie rond Zwarte Piet weer op, het is al net zo’ n gewoonte geworden als dat er begin september al pepernootjes in de schappen van de supermarkt liggen. We bouwen kennelijk nieuwe tradities op. Zinloze discussies die afbreuk doen aan een feest dat toch vooral voor de kinderen gevierd dient te worden.
Gekunstelde links naar onderdrukking en slavernij, je bereikt er niets mee. Dat soort discussie dient op ander niveau uitgevochten te worden, niet over de rug van de vijf- en zesjarigen.
Sinterklaas bestaat niet, Zwarte Piet bestaat niet, ik geloof niet in elfjes en kabouters. Ik geloof in de kracht van sprookjes, van verlangen naar, van genieten van het leven.
Dat is nog eens een mooi argument!
arme kinderen
Hoezo arme kinderen? Van sprookjes moet je toch genieten, dus ik gun de kinderen hun fantasietjes.
Ja, die discussie moet buiten het feest zelf om.
zo is dat
Het lijkt een jaarlijks weerkerende discussie…
weerkerend ergernisje ook, we hebben ook echt op onze tradities
Amen to that!
dank voor de steun š
Is het een idee om onze kinderen het goede voorbeeld te geven?
Verandering moet ergens beginnen, immers.
Tuurlijk, bij een Sinterklaasfeest hoort gewoon een zwarte piet!
Maar mag deze dan misschien zonder een afrokapsel en dikke, rode lippen? En mƩt een aantal stevige roetvegen in het gelaat en op de handen?
Daar is toch niks mis mee? De kinderen zullen het verschil zo snel niet door hebben, maar het stereotype is er dan in ieder geval vanaf, wat in hun beeldvorming nooit kwaad kan, lijkt me.
Verder uiteraard lekker Sinterklaas vieren en deze traditie niet van de kinderen afpakken inderdaad!
kinderen denken niet in dat soort stereotypen. Was dat zo dan had je gelijk maar het zijn de volwassenen.
En kinderen worden volwassen (mogen we hopen).
Beginnen aan de basis.
Tuurlijk zien kinderen het niet als een blackface, maar dat is het natuurlijk wel. Rechtvaardigt dat het gebruik dan? Met een kleine aanpassing blijft het feest hetzelfde, maar zijn we wel af van een stereotype kleinering van een ras. Lijkt mij een oplossing waar iedereen mee kan leven.
het gaat om de uitleg, degenen die het als een kleinering van een ras zien moeten het vooral anders doen. Maar, en dat bedoelde ik, dat zijn volwassenen.
De kleinering van een ras…??? Kijk daar begrijp ik nu echt niks van. In mijn kindertijd was zwarte piet ook al zo zwart als roet… van door de schoorsteen te kruipen… punt.
maar er zijn nu geen kolenkachels meer š
Echt?! Ik zou de mensen die in mijn gemeente nog een kolenkachel hebben niet te eten willen geven.
Oh, tja, hier zijn die kolenkachels verdwenen toen we massaal op aardgas overgingen. En dat werd lastig voor Sinterklaas
Anna: en dat is dus niet waar?
Of krijgt de beste (blanke) man ook dikke rode lippen en afrohaar van een schoorsteen?
Misschien even verduidelijken waarom deze discussie mijn pet te boven gaat. Ik kom uit BelgiĆ« en nu is het bij ons al jaar en dag zo dat zwarte piet wordt gespeeld door een zwart gemaakte blanke man, met lippen rood van de lippenstift en een krulletjeskapsel… niks afro!
Ik snap de discussie niet: vroeger hadden we die niet. Toen kwam zwarte Piet, met Sinterklaas, uit Spanje. Je was een beetje bang voor ’em, zwarte Piet. Hij had immers een roe bij zich en een zak. In die zak zaten pepernoten, maar je kon er ook ingestopt worden en meegenomen, als je stout was geweest. Nou was ik vroeger niet zo’n heel stout meisje, maar toch: je wist het maar nooit.
Tegenwoordig staat zwarte Piet symbool voor onderdrukking, racisme. daar zakt bij mij mijn broek van af. Daar heb ik nou nooit over nagedacht: zwarte Piet is eigenlijk een onderdrukte neger. Oh?!?
zwartepiet was de boeman maar dat is er al lang af. En verder vind ook ik die relatie die nu gelegd wordt niet nodig, zeker niet om over de hoofden van de kleintjes uit te vechten