Skype en maatschappelijke stage

skype>Donderdag 7 februari in de huiskamer van de Stichting SWOS. Twee leerlingen van het Willem de Zwijgercollege geven in het kader van hun maatschappelijke stage uitleg over Skype, wat kun je ermee, hoe installeer je het en hoe voeg je contacten toe. Ze hadden zelf de flyers gemaakt en rondgebracht om de voorlichtingsmiddag te promoten. Bovendien was er een keurige powerpointpresentatie en een uitgewerkt stappenplan dat na de voorlichting werd rondgedeeld.
Tweeëntwintig senioren hebben hun licht opgestoken, sommigen volledig blanco ten opzichte van het onderwerp, anderen op zoek naar de verbeterpuntjes. De scholieren hebben aangeboden nazorg thuis te verlenen, mocht dat nodig zijn.

Wat de insteek ook was, het was een succes. Van verschillende kanten hoorde ik dat mensen inmiddels Skype op hun PC of tablet geïnstalleerde hebben en de intentie hebben het te gaan gebruiken. De jongens hebben trots aan hun stagebegeleider gemeld dat het een succes was en dat ze het leerzaam, maar vooral ook leuk vonden. Want, onderschat het niet, sta je als vijftienjarige ineens voor een groep opa’s en oma’s die je iets moet vertellen terwijl je niet eens weet wat hun basiskennis is. Je hebt nog niet in de gaten dat in dit soort bijeenkomsten je kennisvoorsprong je tot expert maakt, iets wat je je zeker niet voelt.

Wij hebben bij de SWOS eerder zeer positieve ervaringen gehad met scholieren in het kader van hun maatschappelijke stage, positief voor zowel ons als de leerlingen in kwestie. Het is dan ook ontzettend jammer dat het verplichtende karakter van deze vorm van onderwijs door de minister van tafel is gehaald, hier had je duidelijk een geval van win/ win voor alle partijen.

0 Comments

  1. Mooi! Ik had die lezing graag bijgewoond. Heb je het stappenplan digitaal? Ik heb wel belangstelling…. Wat zou daar nu achter hebben gezeten om die verplichting weg te laten? Slechte zaak…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.